Gods wegen leidden er al 22 jaar geleden toe dat Nina de la Parra (tekst) en Sanne Landvreugd (saxofoon) bij elkaar over de vloer kwamen in Paramaribo.
Ze zaten beiden op het roemruchte Barlaeus in Amsterdam. Ze hebben allebei een Surinaamse vader en een Nederlandse moeder en staan samen op de podia in Nederland. Nina in een virtuoze autobiografische bevraging over haar christelijke klasje in Paramaribo, het koloniale verleden van haar joods-Sefardische voorvaderen, haar ervaringen in Surinaamse onehour hotels, haar pratende vagina en haar zoektocht naar verlichting bij een winti-priester. Sanne in een virtuoze, eclectische stijloefening van caribbean dancemusic, jazz, blues en house op zowel alt-,sopraan- als baritonsaxofoon.
“Spoken word” en opwindende muziek in een programma van twee powerhouses: zonder medelijden, verleidelijk, altijd feministisch, woedend en persoonlijk, trappen zij hun complete afkomst, hun generatie vrouwen en uiteindelijk zichzelf in de baarmoeder. Entertainment van de hoogste duikplank.
- “Het grootste genot is haar furieuze, ongegeneerde optreden. Deze vuilbekkende dame knalt van het podium met haar op hoog tempo in vier talen vertelde ervaringen als “vrijpostige bakra-meid” in Paramaribo en Nederland. Desondanks verliest ze geen moment de controle. Haar tekstbehandeling is voorbeeldig.” (NRC, Ron Rijghard – ****)
- “De la Parra is een knalgoede actrice, heel erg grappig en nul procent pathetisch wanneer ze haar pijn invoelbaar maakt. Ze schakelt zonder haperen van de ene naar de andere taal, van de ene naar de andere stemming en van twerken op een ranzig nummer naar een gevoelig liedje.” (VOLKSKRANT, Gidi Heesakkers – *****)
- “Niet alleen knoopt ze talen en tempowisselingen moeiteloos aan elkaar, de teksten zijn nauwkeurig geschreven en rollen vrijwel zonder haperingen van haar tong. Gods Wegen is een viertalige cabaretorkaan, begeleid door verrukkelijke jazzmuzikanten.” (PAROOL, Mike Peek)
Lees meer